Scouting Lambertus jas logo

Welpen

Speltakteken welpen

Welkom in de Jungle!
De welpen zijn jongens in de leeftijd van 7 tot 11 jaar en ze spelen iedere dinsdagavond van 18.15 tot 20.00 uur in het verhaal van Jungleboek. De leiding van de welpengroep heeft daarom ook namen die hier vandaan komen.

Themaverhaal
In de jungle van India groeit Mowgli op bij de wolven. Hij is nooit bang en begrijpt de talen van alle dieren. De wetten van de jungle kent hij allemaal. Alleen… Shere Khan, de tijger, trekt zich helemaal niets aan van deze wetten. Hij wacht zijn kans af om Mowgli te grijpen. Hij haatte deze mensenwelp. Op een dag heeft hij Mowgli te pakken. Net op dat moment komt Shanti aan met de ‘rode bloem’ en vlucht de grote en sterke tijger weg.

Shanti komt uit Haveli, het mensendorp aan de rand van de jungle. Na hun eerste ontmoeting is Shanti vaak in de jungle. Ze leert van Mowgli en Baloe één voor één de wetten van de jungle, het is als mens niet altijd makkelijk die te begrijpen. Mowgli leert haar alles wat hij weet, bijvoorbeeld hoe je in een boom klimt en hoe je dieren kan roepen. In de jungle maken Mowgli en Shanti van alles mee. Zo wordt Mowgli aangevallen door de apen, redt Shanti haar broer en wordt er vergaderd over de opvolging van de wolvenleider Akela.

Shanti maakt kennis met de dieren van de jungle, zoals Baloe, Bagheera, Chil, Jacala, Mang, Oe, Sona, Raksha en Kaa. Maar, Shere Khan loert nog altijd op Mowgli. Als dat maar goed afloopt…

Uniform
De welpen dragen een groene bloes met daarop een speltakteken met een afbeelding van Mowgli en Shanti. Ook dragen welpen een rode groepsdas en een dasring net als alle andere kinderen bij onze scoutinggroep.

Locatie
Bij de scouting is buiten spelen heel belangrijk, en de welpen vinden dit ook heel leuk. Daarom zijn we met mooi weer vaak buiten te vinden. Hutten bouwen, tochtjes lopen, bouwen met bamboestokken en lekker spelletjes doen buiten! Dit kan heel goed op het grote grasveld wat we bij de Beuken hebben maar we gaan er ook lekker op uit. Maar het kan ook wel een zijn dat het niet zo fijn is buiten, dan zijn we te vinden in het welpenhok in de beuken. De welpen hebben een eigen ruimte waar we lekker wat samen kunnen drinken of knutselen. Ook staat hier ons materiaal. Ook doen we bij minder mooi weer spelletjes in de grote spelzaal.

Weekenden
Drie keer per jaar is er voor alle welpen een weekend, het overvliegweekend, het installatieweekend en het voorbereidingsweekend. We logeren dan met de hele groep twee nachtjes in het clubgebouw, maar dit kan ook op een andere locatie zijn. Maar buiten deze weekenden zijn er meer leuke activiteiten door het jaar heen zoals de kerstviering, vader zoon dag, scouting Lambertus dag of de carnavalsmiddag.

Kamp
De eerste week van de zomervakantie gaan de welpen op zomerkamp. We blijven dan van zondag tot en met vrijdag in een ander scoutinggebouw of locatie logeren. Tijdens deze kampweek gaan we veel leuke dingen doen in een leuk thema. Dit thema wisselt ieder jaar.

Kom je een keer kijken?
Vind je het leuk om een keertje een kijkje te komen nemen wat wij zoal doen tijdens onze opkomsten op dinsdagavond, dan kan dat. Laat dit graag vantevoren aan ons weten, dan kunnen wij er rekening mee houden dat je komt. Je mag dan vrijblijvend drie keer komen kijken.
Tot ziens!
Groetjes van Oe, Raksha, Sona, Kaa en Chil.

Leeftijd 7 t/m 11 jaar
Categorie Jongens