Onze groep

DSC00734Onze groep bestaat uit 7 speltakken met jeugdleden, 2 speltakken met oudere leden en ons bestuur. Iedere week staat ons leiding team van ongeveer 30 personen klaar om gemiddeld zo’n 120 jeugdleden te vermaken. De jongste daarvan zijn 5 en beginnen bij de Bevers (gemengd). Als die een jaar of 7 zijn vliegen ze over naar de Kabouters (meiden) en de Welpen (jongens). Hier blijven ze tot hun 11de jaar waarna ze doorvliegen naar de Gidsen (meiden) en de Verkenners (jongens). Als ze 15 zijn kunnen ze tot hun 18de terecht bij de Explorers (gemengd).

Hierna kan je doorgaan naar de Roverscouts, de jongerentak van 18 tot 23 jaar. En de echte die-hards kunnen Plusscout worden. Na de Explorers kun je ook leiding worden bij de diverse speltakken. Het groepsbestuur houdt alles in de gaten en zorgt voor een goede communicatie zowel binnen de groep als daarbuiten.

We hebben een eigen honk om ons uit te leven, de Beuken. Hier heeft elke speltak een ruimte om programma te draaien en daarnaast is er nog een grote en een kleine zaal en een groot grasveld.

• Lambertusstraat 3
  • 4872 XA Etten-Leur

Ontstaan
DSC00764Er werd al gesproken van een verkennerbeweging in Etten in 1949, er was toen nog geen concrete groep maar meer een losse speltak. Een aanvraag voor een afdelingscommissie van St. Lambertus werd ingediend en goedkeuring door de Katholieke Jeugdbeweging volgde op 8 december 1953. Deze gaf leiding aan de St. Lambertusafdeling der Katholieke Jeugdbeweging. Deze commissie bestond uit: J Ruijgers, J Godwaldt, A Verschuren, M Dirkx, W Voeten, A Ferket, J Peterse. In 1959 was er een aanvraag voor de bouw van een clubhuis voor de voortrekkers, deze kwamen na de verkenners (de huidige Explorers). Ook wordt er melding gemaakt van een welpengroep. De verkennergroep is in 1962 heropgericht. vanaf dan wordt er gesproken van de lambertusgroep.